Процесът по наемане на персонал е важна и сложна стъпка за всяка компания, изискваща внимателно планиране, ефективно набиране и подбор на кандидати. Оценката на ефективността на този процес играе ключова роля за успешното функциониране на вашия HR отдел. 

Проследяването на HR показатели не само помага за измерване на производителността и ефективността на процеса на наемане, но и осигурява основа за приспособяване и подобряване на стратегиите за набиране на персонал в бъдеще. Тези показатели предоставят конкретни данни и метрики, които могат да бъдат анализирани и интерпретирани от вашия HR отдел с цел да се вземат информирани решения за подобряване на процеса на наемане.

В тази статия ще разгледаме кои са основните и най-важни HR показатели, или т.нар. “KPIs”, за проследяване процеса при подбор и наемане на служители.

 

Какво представлява процесът по наемане и защо е важно да го измерваме с HR показатели?

Набирането на персонал е ключов процес в отдела по човешки ресурси, който включва различни стъпки от привличане и интервюиране на кандидати до тяхното подбиране и наемане.

Ефективният процес на набиране на персонал е част от вашата HR стратегия и е специфичен за всяка организация, като има за цел да привлече подходящи и талантливи кандидати, които да помогнат на компанията да расте. Това минимизира времето, необходимо за намиране на кандидати и заемане на позиции за настоящите и бъдещи работни места в компанията.

Оценката на ефективността на процеса на набиране на персонал е необходима, за да се гарантира, че процесът на наемане протича ефективно и че усилията на вашия HR отдел продължават да привличат най-подходящите кандидати.

 

5 основни HR показатели, които да измервате при наемането на кандидати за работа


1. Цена на наемане

Процесът на набиране на персонал изисква редица ресурси, включително разходи за реклама, такси за набиране на персонал, управление на акаунти в социални мрежи. Цената на наемане е централен показател, когато става въпрос за изчисляване и управление на вашия бюджет за набиране на персонал.

За да изчислите правилно средната цена за наемане, съберете всички разходи за наемане (вътрешни и външни) и разделете тази сума на общия брой наемания за даден период от време.

 

2. Време за наемане

Времето за наемане е периодът от влизане на кандидатура за обявена позиция до приемане на предложението за работа в компанията. 

Удълженото време за наемане или по-скоро паузите в процеса, увеличават шанса по-голям брой кандидати да откажат среща за интервю или предложение. Това носи негативи както за кандидатите, така и за бизнеса. Ако бъдат отказани няколко оферти, вашият HR отдел трябва да проведе допълнителни интервюта и срещи, което увеличава разходите за наемане и оказва негативно влияние върху вашата HR стратегия.

Измерването на времето за наемане ще ви даде ясна представа за ресурсът, необходим за заемане на позиция, от момента, в който тя е обявена, до момента, в който е нает идеалният кандидат. По този начин, като HR специалист, ще можете да подобрите всеки етап от процеса на набиране на персонал, да предотвратите нежелани затруднения и да оптимизирате вашата HR стратегия.

3. Удовлетвореност на кандидатите за работа

Измерването на нивото на удовлетвореност на кандидатите от процеса на кандидатстване на вашата компания е от решаващо значение, защото ви помага да разберете кои аспекти или стъпки от набирането на персонал трябва да бъдат подобрени, за да бъдете по-успешни. 

Изпълнете тази стъпка, като предоставите анкета или поискате обратна връзка в края на работното интервю. Независимо от избрания вариант, несъмнено е важно да се анализира оценката и обратната връзка, предоставена от кандидатите. 

 

4. Брой квалифицирани кандидати

Основна метрика от най-важните HR показатели е идентифицирането и измерването на броя квалифицирани кандидати. Това помага на отдела по човешки ресурси да определи ефективността на своите рекрутационни стратегии и да насочи своите ресурси към най-подходящите канали за привличане на таланти. 

С наличието на достатъчно квалифицирани кандидати, процесът на набиране може да се ускори, тъй като времето, необходимо за привличане, оценка и вземане на решение, може да бъде намалено. 

Освен оценка на ефективността, статистиката за броя кандидати, подходящи за работната позиция, може да подобри репутацията на компанията като работодател, укрепвайки възприятието за нея като атрактивно работно място.

5. Успешно завършени кандидатури

Важен компонент от вашия списък с HR показатели е и процентът на успешно набрани позиции. Той отразява ефективността на процеса и неговата способност да намери правилния кандидат за всяка роля, който след това да задържите в компанията.

Този показател отразява процентния дял от всички позиции, които са били запълнени с кандидати, отговарящи на изискванията и са успешно приети на работа. По-високата му стойност показва, че отделът по човешки ресурси успешно открива и привлича правилните кандидати за различните роли в компанията. 

 

Заключение

Когато намирането на правилния служител е предизвикателство, показателите за ефективност (KPIs) могат да ви помогнат да идентифицирате различни проблеми в процесите по подбор на персонал. 

Вашите HR показатели помагат да установите кои усилия действат, кои области на вашия процес по наемане се нуждаят от подобрение и как подборът влияе на други компоненти от стратегията за управление на човешките ресурси. 

Установяването и анализирането на показатели за вашия процес на набиране на персонал е най-добрият начин да видите ясно какво работи и какво трябва да бъде премахнато или променено. Те ще ви предоставят полезна информация за създаване на HR стратегия, която ще има значително по-висок процент на успех.

 

А вие какви HR показатели измервате, за да оцените ефективността при подбор на персонал? Споделете ги с нас!

 

В платформата Kaderabotim.bg можете да споделяте всичко за работната среда в България. 

В уебсайта ни ще откриете полезна информация както за работещите, така и работодателите! Станете част от платформата и нека заедно повишим информираността за пазара на труда в България!