Стресът на работното място е често срещано и неизбежно явление, което може да е както много стимулиращо, ако държите нивата на стрес в определени граници, така и много натоварващо, ако не успеем да го контролираме правилно.

 

Поглеждайки негативните резултати от стреса на работа за служителите – той може да доведе до заболявания като стомашни и сърдечни проблеми, временна нетрудоспособност, намаляване на продуктивността, лоша работна атмосфера за целия екип. Що се отнася до последиците за работодателите – стресът на служителите рефлектира право върху текучество, разходите за обучение на новопостъпили служители, повишена заболеваемост, финансови компенсации за професионални болести и травми и др.

 

В последната ни статия Стрес на работното място - как да се справим разгледахме основните стресови фактори в професионален план и какво представлява “бърнаут” синдромът или прегряването на работното място. В днешната статия екипът от професионалисти на Kaderabotim.bg ви споделя нашето ръководство в 7 стъпки за контрол върху стреса на работното място.

 

Стъпка 1: Отговорете на стресовите фактори със здравословни навици

Вместо да се опитвате да преборите със стреса с “джънк фууд” или алкохолни напитки, опитайте се да направите здравословен избор, когато почувствате повишаване на кръвното налягане и увеличение в нивата на стрес. Физическите упражненията са много полезни в борбата със стреса. Йогата например може да бъде чудесно решение, но всяка форма на физическа активност би имала положително влияние. Отделете време за хобита си и любими развлечения. Независимо дали става въпрос за 1 час четене на книга, рисуване или бордови игри, важното тук е да се уверите, че отделяте време за нещата, които ви правят щастливи. Достатъчният и качествен сън също е от изключително значение за успешното контролиране на стреса. Изградете си здравословни навици за сън, като ограничите консумацията на кофеин късно през деня и сведете до минимум дейностите, стимулиращи мисловната ви активност, като например използването на компютър, телефон и гледането на телевизия. 

 

Стъпка 2: Научете се да се разтоварвате

Техники като медитация, интензивни дихателни упражнения и моменти на осъзнаване (състояние, в което активно наблюдавате настоящите преживявания и мисли, без да ги осъждате) могат да помогнат за намаляване на стреса. Започнете, като отделяте по няколко минути всеки ден, за да се съсредоточите върху прости дейности, като дишане, ходене или наслада от хранене. Способността да се фокусирате умишлено върху една дейност без да се разсейвате ще се развие с практиката и ще откриете, че можете да я приложите в много и различни аспекти на живота си.

 

Стъпка 3: Организирайте се добре

Дори и да е напълно естествено понякога да сте хаотични, предварителното планиране може значително да намали стреса на работното място и да ви помогне да останете организирани. Например реорганизирането и оптимизирането на вашето време ще ви помогне да съкратите времето за подготовка и адаптация към работния процес сутрин, да избегнете закъснение и да увеличите времето за извършване на дадена задача. Отличната организация би довела още до минимизиране на негативните последици от хаоса и повече ефективност по време на работа.

 

Стъпка 4: Контролирайте желанието си за перфекционизъм

Перфекционистите, които изпипват всеки детайл до най-малката подробност и непрекъснато изпълняват по няколко задачи едновременно, вероятно се чувстват удовлетворени от себе си и това им помага да се развиват в кариерен план. Да бъдеш перфекционист обаче може да създаде и много проблеми. В динамична среда със забързан темп на работа често се случва така, че работата не може да бъде изпълнена перфектно. Понякога е по-важно да се съсредоточите върху цялостния проект, по който работите, без да се задълбочавате до такава степен в подробностите, особено ако те не са от фундаментално значение за крайния резултат. Добра стратегия за избягване на капана на перфекционизма е да се стремите да дадете всичко от себе си, без да се преуморявате. Вместо това отделите време да се възнаградите за усилията и постиженията си. Възможно е да откриете, че резултатите, които сте постигнали надминават първоначалните ви очаквания и е важно да отбележите тази победа.

 

Стъпка 5: Подгответе се за работния ден и планирайте задачите си 

Планирането на задачите за деня или дори за седмицата може да има много добър ефект върху нивата на стрес в организма ни. При стартиране на работния ден не се впускайте веднага в първата задача за деня, колкото и да ви иска да започнете да отмятате ангажиментите си един по един. От Kaderabotim.bg ви препоръчваме да отделите време от 10 минути, в което да разгледате задачите си за деня и седмицата и да ги разпределите равномерно във времето според възможностите и приоритетите ви. Израждането на структуриран подглед над задачите ще ви даде спокойствието и увереността, че можете да се справите с тях в рамките на планираното време. Така ще преминавате от една задача към друга, без да изпитване безпокойство, че няма да се справите във времето, с което разполагате, защото ще имате предварителен план, по който се движите. 


 

Стъпка 6: Изтеглете приложение за медитация за случаите, когато почувствате извънредно силен стрес

Намерете своя начин за успокоение и хармонизиране. Приложението за медитация може да ви бъде много полезно, ако отворите съзнанието си и успеете да се изключите от работния ден дори и само за няколко минути. Ако определен тип музика ви кара да се чувствате по-спокойни и уравновесени, то тогава можете да си направите плейлист с подбрани аудио записи, които ви карат да се чувствате по този начин. 

 

Стъпка 7: Планирайте почивки от поне 5 минути всеки ден

Мислили ли сте си някога колко повече работа ще свършите, ако работите и в обедната си почивка? Продължителните часове работа без време за презареждане могат да се отразят много контрапродуктивно особено в дългосрочен план. Мозъкът ни функционира много по-добре, когато си позволяваме кратки, но чести паузи от работния процес. В почивката от 5 минути, която си давате, можете да излезете на терасата и да погледате случващото се навън или да проведете кратък разговор с колега на тема, различна от работния процес. Краткото разсейване и повторното фокусиране върху задачата, върху която работите, ви дава тласък и енергия за още по-висока продуктивност

 

Заключение

Не забравяйте, че вашето здравословно състояние е на първо място. За да се чувствате максимално продуктивни по време на работа и да се изкачвате в корпоративната йерархия е необходимо да се научите да контролирате стреса и да го поддържате в умерени граници

 

Искате ли да ни споделите повече за вашия професионален опит до момента? Включете се в нашата платформа Kaderabotim.bg - нека заедно подобрим прозрачността на пазара на труда в България!