Знаем, че заглавието звучи доста оптимистично, защото, въпреки че HR специалистите се занимават с купищата дейности, те не са нито политици, нито активисти. Въпреки това вярваме, че зад всеки мотивиран, сплотен и работещ екип, стои един отдаден HR (Специалист “Човешки ресурси”). Работата в сферата на човешките ресурси е свързана с много търпение, труд, контрол и умение за разпределяне на времето, личните и общите отговорности, затова посвещаваме тази статия на всеки HR специалист, който е започнал кариерата си, защото обича хората и иска да им е от полза. Надяваме се да успеем да му напомним, че работата му и отдадеността му си заслужават.
 

Променете света на компанията в процеса на работа

Работата на HR специалистите не включва само подбора на персонал и многобройните KPI, които те следят и които демонстрират прогреса на компанията и различните отдели. Въпреки че тази част от задълженията отнема по-голямата част от времето и енергията на всеки HR, съществуват и други дейности, които допринасят към основния мотиватор на професията - помагането на хората. Това са дейностите, свързани със създаването на подходящи условия на труд в компанията, регулирането на социалните бонуси, мотивацията и благосъстоянието на служителите и много други. Тази част от задълженията, позволяват специалистите по управление на човешки ресурси истински да разгърнат потенциала си и да работят в посоката на собствените си ценности, както и тези на компанията.

Служителите в областта на човешките ресурси може и да не могат да променят целия свят, но могат до голяма степен да допринесат за създаването на подходяща атмосфера на работното място, в която цари разбирателство и стремеж към обща цел. Това може да бъде постигнато чрез обръщане на допълнително внимание на основните стълбове на промяната - предизвикването на общоприетото, подкрепата на лидерството и изслушването на служителите. В следващите точки ще ви запознаем с нещата, на които можете да обърнете допълнително внимание, ако искате да предизвикате положителна промяна на вашето работно място.
 

Предизвикайте общоприетото

Промяната е единственото постоянно нещо в света. Въпреки това, фирмите и служителите продължават да я избягват дори в случаите, в които тя е истински необходима. Често чуваме думите „Ние така работим, такава е политиката ни” в контекста както на ежедневието ни, така и на работа. За някои тези думи действат като категоричен отказ, но за други, катапултират желанието за промяна.

Много HR специалисти са започнали да практикуват професията, защото са искали да предизвикат положителна промяна, затова им напомняме, че тя е възможна. Фактът, че дадена фирма притежава строга структура, която е действала година наред, не значи, че не може да бъде променена и предизвикана. Светът се променя постоянно, поколенията се променят, а с тях е необходимо да се сменят и методите на работа. Предизвиквайте старите методи, когато тази възможност ви се отдаде и предлагайте нови решения на проблемите. Истината е, че така или иначе тези методи ще се променят, защото бързо развиващият се свят го налага. Проучвания показват, че най-важното умение, което ще ни бъде необходимо в професионален аспект в следващите 10 години, е адаптивността. Затова е важно да се научим да бъдем адаптивни и да наемаме хора, които са такива.
 

 

 

Подкрепяйте лидерството

Всеки лидер трябва да умее да разбира служителите и да се адаптира спрямо ситуацията, в която те се намират. За съжаление, не всеки, който заема позицията „мениджър”, е и лидер. Двете понятия просто не вървят по подразбиране ръка за ръка, а служителите имат нужда от човек над тях, на когото могат да се опрат. Тук идва ролята на HR специалиста, който може да предизвика промяна, като обърне внимание и подкрепи лидерството в компанията. Основното нещо, което можете да направите, е да запознаете мениджърите със значението на понятието „лидерството”, защото някои от тях не разбират каква точно е тяхната роля. Това ще предизвика както тема за размисъл сред мениджърите, така и поле за изява. Бихте могли дори да организирате дискусия на тема лидерство, в която да обсъдите гледната точка на всеки за понятието и да станете свидетели на нови отправни точки, които да ви помогнат да създадете програми, които да подпомогнат допълнително лидерството. Помнете, че всичко започва със знанията по дадена тема. Знанията са най-големите катализатори на промените.
 

Изслушвайте служителите

Много специалисти по управление на човешки ресурси могат да се оплачат от тревогите, които служителите споделят с тях. Често се случва те да са прекалено незначителни, за да предприемете реални действия, които да променят условията на работното място за конкретния служител. Въпреки това, се стремете да обръщате внимание на всички, защото подобна комуникация ще изгради доверие между вас и служителите и ще им покаже, че каквото и да става, вие сте насреща. Така при появата на голям и истински значителен проблем те ще знаят, че вие сте с тях и ще им помогнете да го разрешат.

Комуникацията и активното слушане са важни, затова се постарайте да не позволявате на служителите да напускат офиса ви с усещането, че не сте ги изслушали и не сте им обърнали внимание. Отнесете се с всеки персонално, не омаловажавайте проблема и не показвайте личното си отношение към него. Уверете служителя, че желанието му ще премине през необходимите процеси и ще му бъде обърнато внимание. Представете си как благодарение на вашата работа има няколкостотин служителя, които се прибират у дома след работа без стрес от утрешната среща с мениджъра, способни да прекъснат връзката и да присъстват в живота си. Това е промяна, възможна благодарение на вас. 

 

Заключение

Работата на HR специалистите стои в основата на добрата и работеща фирмена структура. Тя изисква много отговорност и енергия и несъмнено предполага дълго и изтощително работно време. Въпреки това, тя е нещо, което се отплаща във времето, защото резултатите са видими по лицата на доволните служители, които знаят, че винаги има човек до тях, който е на тяхна страна. Макар и всичко написано до момента да може да бъде прочетено като идеализъм, ние знаем, че  в действителност всеки HR специалисти имат KPI, бизнес и лични цели, за които са отговорни. Днес искаме да ви провокираме, че може би понякога е нужна и по-висша цел от увеличаване на производителността или постигане на целите за продажби, за да ви свърже с вашата професионална мисия - да развивате организацията и да влияете на света във верига от положителни промени. 


Успявате ли да намерите време за грижата за служителите като специалист по управление на човешки ресурси? Смятате ли, че като служители можете да потърсите помощ от HR специалиста във вашата компания?
Включете се в нашата платформа Kaderabotim.bg и вижте каква е обратната връзка на служителите за компанията, в която работят. 
Нека заедно подобрим прозрачността на пазара на труда в България!