Мотивационно писмо от А до Я - част 1

Мотивационното писмо често се подценява от кандидатите, а би могло да окаже силно въздействие върху процеса по набиране на нови кадри. 

 

Бъдете сигурни, че подборът от отдела по Човешки ресурси все още се фокусира върху това писмо, а някои компании дори не приемат кандидатури, които нямат прикачено такова.

В първа част на статията “Мотивационно писмо от А до Я” ще научите повече за:

-   История и възникване на мотивационното писмо

-   Какво включва успешното мотивационно писмо

-   Препоръки как се подготвя и пише правилно мотивационно писмо

 

Мотивационно писмо - минало и настояще

Навярно си спомняте, че автобиографията е измислена от великия Леонардо да Винчи, но на кого дължим писмото за кандидатстване (мотивационното писмо)? Донякъде остава забулено в мистерия, но въпреки това имаме няколко отправни точки, по които да се водим, за да споделим повече с вас за възникването му. 

Според източници, първото използване на термина “мотивационно писмо”, в контекста на заетостта, се случва на 23 септември 1956 г. в обява на New York Times за Dutch Boy Paints и позицията „химик по индустриални бои“ (която би била подходяща за самия Леонардо да Винчи, как мислите?) и се свързва основно с появата и развитието на сектора на услугите в икономиката. 

През 1958 г. мотивационното писмо се появява едновременно в 4 от най-важните вестници в САЩ: New York Times, Wall Street Journal, Chicago Tribune и LA Times, затвърждавайки популяризирането му в обществото.

Мотивационното писмо търпи огромно развитие от 1965 г. насам.

Съществува цяла книжна индустрия, която дава съвети как да напишете въздействащо представяне на уменията си, защото се оказва, че това е изкуство и има нужда от повече разбиране. Историците разглеждат книгата на Ервин Фогел (1971 г.) "Как да напишете своята автобиография и мотивационно писмо" като отправна точка в историята на това специално писмо.

90-те години са период на истерия с мотивационни писма - появяват се книга след книга с най-добрите техники и методи, по които успешно да представите себе си върху лист хартия.  

Въпреки, че за много от кандидатите прикачването или предаването на мотивационно писмо на ръка , продължава да се усеща като леко дразнещо задължение и не толкова нужно действие (поради неразбирането защо е важно в подбора на кадри), то в редица сфери това все още е един от най-силните “плюсове” и начин за превъзходство, ако искате да бъдете извикани на интервю. 

 

Как да подготвите свое мотивационно писмо? 

Стив Хохщат, ръководител на историческия отдел в колежа Бейтс, е убеден, че мотивационното писмо е най-важният документ при кандидатстване за свободно място на нова позиция.

„Писмото ви дава възможност не само да опишете вашите квалификации, но и да демонстрирате писателските си умения“, споделя Хохщат.

Писмото за кандидатстване не се приема изцяло за техническо попълване на информация, както при класическата автобиография, а има голяма доза изкуство в правилния подбор на думи, но това не означава, че липсват определени правила за добре дефинирана структура.

 

6 основни препоръки за мотивационно писмо, които да ви бъдат от полза при подготвянето му:

1. Не превишавайте повече от 2 страници;

2. Нека писмото съдържа средно между 3-5 параграфа;

3. Обяснете защо кандидатствате за тази позиция;

4. Посочете какво ви привлече на тази позиция;

5. Опишете накратко обучението и опита си като кандидати, но без да преповтаряте споделеното в автобиографията си - надградете го;

6. Позволете си да “спорите” с правдоподобни аргументи защо вие сте най-подходящият кандидат за тази позиция.

 

Въпреки, че тези стъпки изглеждат като лесна рецепта за успех, имайте предвид, че споделените “правила” са по-скоро общоприети, но невинаги са универсално приложими за вас и обявата за работа, по която кандидатствате. Изключително важно е да не превишавате 2 страници, а ако се чудите защо - вероятно бихте загубили вниманието на читателя, а и времето е ограничен ресурс за всички ни (или още една причина да се фокусираме използваните думи да са най-правилните.)

Нужно е да се съсредоточите върху уменията, които могат да ви помогнат да бъдете назначени на желаната от вас работа, както и кои са тези специални умения, които притежавате и смятате, че ще са от полза на новата фирма.

Понастоящем има различни компании, в които държат на  задължителни мотивационни писма, без които не можете да кандидатствате, но тези две индустрии се открояват по-активно в процеса по набиране на кадри:

- Технологични компании и интернационални компании

Интересуват се особено от уменията на кандидата, които тестват много сериозно и за тях е важно да видят и прикрепено мотивационно писмо.

- Маркетингови и рекламни агенции

Писането е водещо за тези позиции, а без таланта да го правите внушаващо, не можете да бъдете нает. През последните години много агенции и компании с нестопанска цел започнаха да искат от своите кандидати да изпращат и прикрепено мотивационно писмо, приемайки го за „пътна карта“ за иначе казано - техническата автобиография. По този начин по-лесно се намират правилните кадри.

 

Как да формулирате мотивационното си писмо, така че да се откроите сред десетки кандидатури?

Предизвикателство ли е да изготвите такъв документ? Да, със сигурност, но ние от Kaderabotim.bg ще вървим рамо до рамо с вас, за да ви насочваме и да ви показваме най-работещите съвети, така че пътят към мечтаната позиция и компания да бъде лесен!

Работодателите получават голям брой писма за кандидатстване, заедно с автобиографии, често и ежедневно. Много кандидати продължават да смятат изразяването на мотивацията по такъв начин като вид формалност и не работят достатъчно усърдно върху съдържанието, което включват вътре, или просто го разглеждат като задължение, а резултатът често е повърхностен документ. Но освен това - случвало ли ви се е да откажете да подадете документи за кандидатстване на обява за работа само защото изискват и мотивационно писмо? Сигурни сме, че поне веднъж навярно сте имали поне такова намерение, а не бива. Без повече пропуснати работни възможности!

 

„Писмото за мотивация може да прави разлика между двама кандидати, чието обучение и квалификации са равни.”, казва Джон О’Нийл, асистент по кариерно образование в Станфордския университет.

- Нашата препоръка е да забравите за шаблоните! 

Да, в интернет има десетки такива документи и повечето кандидати съвсем естествено се изкушават да подготвят набързо своето писмо за мотивация. Не търсим бърз, а качествен резултат, нали? Бъдещият ви работодател също не търси най-бързото и копирано решение, за сметка на качественото такова, бъдете сигурни. 

„Трябва да мислите за вашата аудитория. Кой ви чете? Как да привлечете вниманието му върху вас, за да изпъкнете пред останалите кандидати.”, казва Кристен Фицпатрик, мениджър за кариерно развитие и обучение в Harvard Business School.

Разкажете за вашите комуникационни умения и покажете повече от личността си. Убедете читателя, че се различавате и че предлагате повече от останалите 99% от кандидатите за свободната позиция в компанията, за която кандидатствате!

- Не преразказвайте автобиографията си! Добавете стойност!

Кое е вашето конкурентно предимство? Кои са тези конкретни способности, умения, компетенции и постижения, които ви правят идеалния кандидат за новата позиция?

Отличното мотивационно писмо се фокусира върху организацията, за която кандидатствате, както и върху характеристиките на предлаганата работна позиция. Как ще си осигурите преднина, ако бъдещият ви работодател, който вече веднъж е разгледал CV-то ви, открие в мотивационното ви писмо единствено и само повторение на списъка с работни места, на които сте били през последните месеци или години? Загуба на време за него, но и изпускане на кадър, който може да сте вие.

 

Можете да пишете за проектите, в които сте участвали, за успехите си, за кампаниите, в които сте се включвали, но най-вече защо вие сте този ценен кадър, от който биха спечелили много, привличайки ви в дадена компания. Да споделите, че разбирате какви са целите на организацията и че имате поредица от идеи, с които да допринесете за бизнеса, е друг успешен ход. 

Вашата кандидатура ще бъде оценявана по различни критерии и е важно да помислите над всеки един от тях и как може да дадете аргументиран отговор в своето писмо, показващ, че сте точният избор.

- Не бъдете декларативни

След като напишете писмото, прочетете го няколко пъти на глас, за да премахнете клишетата и личните мнения за компанията. Всеки работодател ще бъде много поласкан да разбере, че смятате компанията му за уникална по рода си, но вашата задача тук е съвсем друга - покажете защо вие ще я направите още по-специална.

Ако започнете с “Аз съм трудолюбив човек…”. не е достатъчно. Мислете извън кутията. Докажете, че сте отдаден служител, но нека бъде подкрепено със стойност във вашето писмо. 

- Направете свое собствено проучване

Ако се чудите как да създадете още по-убедително писмо за кандидатстване, ето още един съвет. Проучете компанията с обявената вакантна длъжност. Кандидат, който докаже, че е запознат с проектите на компанията, новите придобивания или публичните изяви на официален представител на компанията, е една крачка пред останалите, което би означавало - интерес да бъдете извикани на интервю.

Ако писмото, което напишете е повърхностно, прекалено дълго и протяжно и не показва, че се различава от всички онези клиширани документи, които вече навярно сте разгледали онлайн, то как ще докажете, че сте се подготвили сериозно за тази компания? Или че имате истински интерес да бъдете част от нейния екип и да се развивате именно там?

Фокусирайте се върху това, което можете да предложите допълнително! И го комуникирайте смело. Много от кандидатите говорят в мотивационните си писма колко ценят компанията, в която искат да стартират своята кариера, но дали това е достатъчно?

„Знаете ли колко писма получава Apple, в които се появява следния израз: Не мога да живея без iPhone? - Бъдете сигурни, че много."

 

Убедени сме, че вече ще реагирате с усмивка и задоволство, когато видите, че даден 

работодател желае да види вашето мотивационно писмо, защото знаете, че ако някой изпитва колебания в избора си, то именно с добре подготвеното, правилно структурирано и с разбиране писмо за кандидатстване, то успехът ще бъде ваш.

Не пропускайте и Мотивационно писмо от А до Я - част 2, в което ще говорим защо е нужно да напишете такова писмо, кои са най-често срещаните грешки при подготовката му и как да впечатлите вашия бъдещ работодател

 

Искате ли да ни споделите повече за опита си от писане на мотивационни писма при кандидатстване за нова работа? Включете се в нашата платформа Kaderabotim.bg